Saturday, December 5, 2009

Something interesting to share...



Aku bukanlah pandai menulis..baru berjinak2 dgn blog..Just that, I have something to share with everyone...it's about my life and my horse riding or equestrian life...

Kata orang, kalau nak belajar kuda ni biasanye golongan yang kaya atau apa org kata tuh? 'Loaded'..ek..Sebab kos nye yang tinggi...hehe...betul ke? Bagiku itu tidak semestinya benar. Aku akui memang perlu menanggung sedikit kos utk mula belajar atau berjinak-jinak dgn hobi ni. Tapi, tidakla semestinya kena jadi kaya dulu. Sebab, tak semestinya kita kena memiliki kuda dan menanggung kos 'grooming' nye. Memang maintenance cost utk kuda sgt tinggi..tapi sekarang dah ada banyak equestrian school yg offer kos yg berpatutan dan berbaloi dgn apa yg dipelajari..lain2 kos cthnye maintenance kuda ditanggung oleh school.

Aku bukanlah golongan orang2 kaya atau 'loaded', bagiku impian nak berjinak2 dlm dunia ekuestrian ni dah mula sejak beberapa tahun lepas, semenjak aku di alam kampus...few years aku cari riding school yang sesuai...akhirnya bila aku dah bekerja di Cyberjaya dan tinggal di Putrajaya, aku jumpa equestrian school yg sesuai...di Putrajaya.. Di mana ade kemahuan, disitu ada jalan...tul tak?

Kenapa aku join?

Emmm...ramai juga kawan2 yang bertanyakan macam mana aku boleh terfikir nak belajar berkuda ? agak2nye kenapa yer.....hehhe

Bagiku kuda adalah simbol kegembiran dan freedom...bila kita menunggang kuda yg sedang berlari, ibarat di buai-buai dan perasaan gembira sekali..boleh la lupakan segala masalah, ataupun apa-apa yang membelenggu di hati. Lagipun, kuda adalah makhluk istimewa yang boleh berkomunikasi dan memberikan respon kepada si penungangnya. Dia manja, menghormati dan mahu dihormati... 'give respect to gain respect'...seolah-olah memahami perasaan kita...Horse riding helps me to be healthier, positive thinking and feel stronger...each lesson teaches us about to be strong, to be confident, to learn from failure and most importantly it teaches me not to feel fear. This is a precious value that I should always remember and apply in my life...no matter whatever happens in life, dun fear! . Kurasakan hidupku bertambah bermakna dan mendapat semangat baru...

Mungkin inilah sebabnye Rasulullah S.A.W menggalakkan kita mempelajari hobi mulia baginda ni...

Apa lagi yer utk dikongsi di sini...ahhh..cukuplah buat kali ni..dlm post yg akan datang, akan ku kongsi macam2 lagi pengalaman dan teknik dalam horse riding ni, dgn specific termnye sekali....

Semoga kalian dpt manfaat dari coretanku yang tak seberapa ini...

Sharing is caring....

2 comments:

  1. Oooo skrg nama anahlas =). Nama salhabon & salhona tak pakai lagi ker :p

    ReplyDelete
  2. isyy..sini identiti rahsia..itew nama ejek2 valid kat s*t*a* sahaja ye...:P

    ReplyDelete